“Αγκάθια” στο δρόμο της διεκδικήσης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης από τους κατασκευαστικούς Ομίλους της χώρας, βάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες στο μικροσκόπιο των Θεσμών, έχουν τεθεί οι προκαταρκτικές απόψεις της ΕπΑν που δημοσιεύτηκαν στις αρχές Απριλίου, με βάση τις οποίες τίθεται θέμα μη αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον κατασκευαστικό κλάδο αλλά και προβλήματα στον τρόπο που δημοπρατούνται τα έργα.

Πηγές που βρίσκονται κοντά στις εξελίξεις τονίζουν ότι οι θεσμοί έχουν θορυβηθεί και ζητούν περαιτέρω διευκρινήσεις για τα όσα επικαλείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενόψει μάλιστα και των νέων μεγάλων έργων που θα κληθούν να δημοπρατηθούν, να συμβασιοποιηθούν και να υλοποιηθούν στην χώρα μας από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης συνολικού ύψους 31 δισ. ευρώ. Η κατάσταση που κυοφορείται λόγω των χειρισμών της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκαλεί την έντονη δυσφορία του κατασκευαστικού κόσμου, αλλά και κυβερνητικών κλιμακίων που θεωρούν ότι η όποια προσπάθεια τυπολατρείας στην παρούσα φάση μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στην ουσία, που δεν είναι άλλη, από το να προχωρήσουν ταχύτατα και χωρίς προσκόμματα τα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που θα δώσουν σημαντική ώθηση στην ελληνική οικονομία.

Αν και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν θα δημιουργηθούν περαιτέρω προβλήματα από αυτές τις παρεμβάσεις, εντούτοις κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να υπάρξουν ορισμένες εμπλοκές.

Στις προκαταρκτικές της απόψεις η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποστηρίζει ότι την τελευταία 10ετία υπήρξε σημαντική συγκέντρωση του κλάδου των κατασκευών, παραλείπει ωστόσο να αναφέρει, σύμφωνα με στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, ότι σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Γερμανία, οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι είναι αντίστοιχα πολύ λίγοι.

Τα αγκάθια ωστόσο που βάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην νέα της παρέμβαση δεν έχει να κάνει μόνο με θέματα ανταγωνισμού στον κλάδο, αλλά επικαλείται και το φαινόμενο των υπερβολικά υψηλών εκπτώσεων στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, ενώ παράλληλα προτείνει την περαιτέρω διερεύνηση και αξιολόγηση των ανταγωνιστικών συνθηκών των συμβάσεων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, θεωρώντας ότι εντατικοποιείται η χρήση τους, ενώ λόγω του μεγέθους τους κατά κανόνα απευθύνονται σε συγκεκριμένο αριθμό μεγάλων εταιρειών.

Και εδώ τα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, επικαλούνται την πρόσφατη έκθεση “Benchmarking 2020 Infrastructure Development” όπου η χώρα μας, κατέλαβε την 2η θέση παγκοσμίως (ανάμεσα σε 140 άλλες χώρες) στις καλές πρακτικές που ακολουθεί στους διαγωνισμούς των έργων-ΣΔΙΤ.

Τέλος στο στόχαστρο της Επιτροπής μπαίνουν και οι αλλαγές του άρθρου 86 του ν. 4412/2016 στα κριτήρια ανάθεσης των συμβάσεων και στην ομοιογενή εφαρμογή των εν λόγω αντικειμενικών κριτηρίων από τις αναθέτουσες αρχές, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μετά το τέλος της διαβούλευσης που έχει παραταθεί μέχρι 14 Μαϊου, να ζητήσει αλλαγές στο πρόσφατο νόμο.

capital.gr

Πηγή: patrastimes.gr