Η παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη από τη θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου πυροδότησε όργιο φημών σχετικά με καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση ή κακοποίηση από ηθοποιούς.

Όπως αναφέρει στην επιστολή του, ο κ. Λιγνάδης αποφάσισε να παραιτηθεί μετά από φήμες και αναφορές στο προσωπό του, χωρίς -όπως επισημαίνει- να υπάρχουν επίσημες καταγγελίες.

“Ο Λιγνάδης με έκοψε στις εξετάσεις και μου είπε ότι είμαι πολύ ηθική για το θέατρο”

Ο Δημήτρης Λιγνάδης, στις 2 Φεβρουαρίου, με ανακοίνωσή του, διέψευδε τα περί παραίτησής του από τη θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ωστόσο τέσσερις μέρες μετά, σήμερα 6 Φεβρουαρίου, με επιστολή του ανακοινώνει τους λόγους που τον έκαναν να αποφασίσει την παραίτησή του.

 Συγκεκριμένα όπως γράφει “Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μου υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου.

Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.

Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ’ όλα, και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα.

Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στη κουίντα του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μού επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τη συνεργασία. “.

επιστολή

Τις προηγούμενες ημέρες είχε προκληθεί σάλος σχετικά με την πρόσληψη του αδερφού του Δημήτρη Λιγνάδη, Γιάννη, και κατά πόσο αυτή έγινε με αξιοκρατικά κριτήρια. Ο ίδιος ο πρώην διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου έσπευσε να απαντήσει στις φήμες και να δώσει εξηγήσεις με επιστολή του.

“Ο κ. Γιάννης Λιγνάδης, εκτός από αδελφός μου, είναι εκπαιδευτικός, κλασικός φιλόλογος και δρ. Θεατρολογίας στο επιστημονικό πεδίο του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (Τραγωδία 5ος αιώνας). Έχει εργαστεί, επίσης, σε Δραματικές Σχολές καθώς και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Με βάση αυτή του την επαγγελματική ειδίκευση και ακαδημαϊκή γνώση προσελήφθη με σύμβαση ορισμένου χρόνου οκτάμηνης διάρκειας ως επιστημονικός συνεργάτης, εντασσόμενος στο τμήμα Δραματολογίου. Η πρόσληψη αυτή στόχευε στο να μπορεί να εποπτεύει -επιστημονικά- τη λειτουργία της Ερευνητικής Σκηνής για το αρχαίο δράμα και να οργανώνει τις δραστηριότητές της, που αφορούν στη σύνδεση ακαδημαϊκού και καλλιτεχνικού χώρου, πεδίο δηλαδή για το οποίο έχει τη σχετική γνώση και επάρκεια. Οι αρμοδιότητες αυτές έχουν κατά τη γνώμη μου βαρύνουσα σημασία για τη δράση μιας τέτοιας σκηνής και απαιτούν συνδυασμό ικανοτήτων, τις οποίες ο κ. Λιγνάδης αποδεδειγμένα από την πορεία του διαθέτει” ανέφερε μεταξύ άλλων.

Μάλιστα, οι βουλευτές του ΜέΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης και Φωτεινή Μπακαδήμα κατέθεσαν ερώτηση και αίτημα κατάθεσης εγγράφων προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Μενδώνη, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Οι “σπόντες” του ΣΥΡΙΖΑ και η ανάρτηση της Έλενας Ακρίτα

“Η κα Μενδώνη για να καλύψει τον κ. Λιγνάδη είχε μιλήσει για φήμες και είχε δεσμευτεί πως θα εξετάσει κάθε ενδεχόμενο εάν υπάρξει επώνυμη καταγγελία. Αφού για δύο εβδομάδες η κα Μενδώνη έκανε τα στραβά μάτια για την προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη, σήμερα ξαφνικά, ενώ δεν υπήρξε καμία επώνυμη καταγγελία παρά μόνο μία ανώνυμη και ανατριχιαστική μαρτυρία ενός θύματος βιασμού στο 2020mag.gr που δεν κατονομάζει το δράστη, έκανε δεκτή την παραίτησή του.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για τραγική σύμπτωση. Περιμένουμε από την κα Μενδώνη πλήρη ενημέρωση, γιατί έκανε δεκτή την παραίτηση” επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία.

Ανάρτηση στο facebook σχετικά με το θέμα έκανε και η Έλενα Ακρίτα, η οποία πριν από 4 μέρες είχε γράψει σε ποστ στα σόσιαλ μίντια ότι “Η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεατρου Δημήτρη Λιγνάδη, σύμφωνα με αξιόπιστες δημοσιογραφικές πηγές”. Μάλιστα, η ανάρτησή της έγινε η αφορμή για απάντηση τόσο από το Υπουργείο Πολιτισμού όσο και από τον ίδιο τον Λιγνάδη που διέψευσαν τα σενάρια περί παραίτησης.

“Ο Δημητρης Λιγνάδης μόλις παραιτήθηκε από το Εθνικό Θέατρο. Όταν έγραψα την ειδηση (2/2/21) η Μενδωνη μού επιτέθηκε με τη γνωστή της αλαζονεία κι άφησε υπονοούμενα ‘περι σκοπιμοτητων’. Και δεν ντράπηκε. Σειρά δική της να παραιτηθεί τώρα” έγραψε το Σάββατο το βράδυ η Έλενα Ακρίτα.

Σοκαριστική καταγγελία ηθοποιού για γνωστό σκηνοθέτη: “Με κακοποίησε σεξουαλικά”

Λίγες ώρες πριν γίνει γνωστή η παραίτηση Λιγνάδη, μια σοκαριστική καταγγελία έκανε τον γύρο του διαδικτύου, από έναν ηθοποιό που αποκαλύπτει πως υπέστη σεξουαλική κακοποίηση από γνωστό και κοινωνικά διακεκριμένο σκηνοθέτη, το 2005, όταν ήταν στην ηλικία των 19 ετών.

Ο Νίκος Σ. μίλησε στο 2020mag.gr για την εμπειρία που είχε στα 19 του, όταν και ήθελε να ασχοληθεί με τον κόσμο του θεάτρου. Στην καταγγελία που κάνει ο ίδιος διευκρινίζει ότι ούτε τα στοιχεία του, αλλά ούτε και αυτά του θύτη του επιθυμεί να δημοσιοποιηθούν, καθώς θα το κάνει ο ίδιος στην Δικαιοσύνη στην οποία θα καταφύγει άμεσα, όπως αναφέρει.

Στην σοκαριστική περιγραφή του, το 2005, αναφέρει ότι βίωσε μία εφιαλτική βραδιά στην οποία πηγαίνοντας να απαγγείλει τον πρώτο του θεατρικό μονόλογο στο σπίτι ενός “κοινωνικά διακεκριμένου και γνωστού σκηνοθέτη” βρέθηκε να κακοποιείται σεξουαλικά, μέχρι τελικά ο σκηνοθέτης να τον διώξει λέγοντάς του να μάθει τον μονόλογο και να του τον πει την επόμενη φορά.

Όπως λέει ο ίδιος όλα ξεκίνησαν όταν η θεία του αποκάλυψε στον γνωστό σκηνοθέτη, με τον οποίο ήρθε τυχαία σε επαφή, το όνειρο του ανιψιού της να δώσει εξετάσεις και να περάσει στην Σχολή του Εθνικού Θεάτρου δίνοντας τα στοιχεία του. Ο σκηνοθέτης επικοινώνησε μαζί του, συναντήθηκαν, του έδωσε τον “Γυάλινο Κόσμο” του Τενεσί Ουίλιαμς και του είπε να διαβάσει όλο το έργο και ν’ αποστηθίσει τον τελευταίο μονόλογο του “Τομ”. Ενώ όλα έβαιναν καλώς και ο ίδιος ήταν ενθουσιασμένος, όλα άλλαξαν όταν έλαβε το τηλεφώνημα να πάει στο σπίτι του γνωστού σκηνοθέτη για να απαγγείλει τον μονόλογο τον οποίο είχε μάθει.

Η επίσκεψη στο σπίτι του σκηνοθέτη

Η περιγραφή του προκαλεί σοκ: “Πήγα στο σπίτι του και χτύπησα το κουδούνι, περιμένοντας να μου ανοίξει ο ίδιος. Μου άνοιξε, όμως, ένα νέο παιδί σε ηλικία, λίγο μεγαλύτερος από εμένα. Ξαφνιάστηκα και μ’ έπιασε μεγαλύτερο άγχος απ’ ό,τι ήδη είχα, γνωρίζοντας ότι δεν θα έλεγα το μονόλογο μόνο μπροστά σ’ ένα σπουδαίο σκηνοθέτη. Τώρα θα είχα και κοινό… “Που είναι ο τάδε;” ρωτάω με συστολή. Μου λέει “είναι στο μπάνιο, θα έρθει. Πέρασε”. Μπήκα, καθίσαμε στον καναπέ, μιλήσαμε κανά 5λεπτο και περιμέναμε το σκηνοθέτη. Και ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά μας ημίγυμνος, φορώντας μόνο μία πετσέτα. Ξαφνιάστηκα”.

Και συνεχίζει: “Εκείνος ξεκίνησε να χαϊδεύει τα γεννητικά του όργανα πάνω από την πετσέτα και να μου κάνει κι έναν πρόλογο ότι ένας ηθοποιός καλείται να παίξει δύσκολους ρόλους”. Λέει επίσης: “Με ρώτησε τι εμπειρίες έχω, αν έχω κάνει σεξ, αν έχω κάνει στοματικό έρωτα. Εγώ ήμουν τότε 19 ετών και μου ήταν πολύ δύσκολο να μιλήσω για τη σεξουαλική μου ζωή. Δεν είχα άλλωστε και αυτές τις εμπειρίες που μου ζητούσε να του πω. Ούτε μπορούσα να απαντήσω σε όλες αυτές τις ερωτήσεις, που έρχονταν η μία μετά την άλλη καταιγιστικές”.

Σοκάρουν οι λεπτομέρειες της σεξουαλικής κακοποίησης

“Μετά ζήτησε αυταρχικά να κάνω στοματικό έρωτα στο νεαρό που καθόταν δίπλα μου. Το έκανα κι ένιωθα, κοιτάζοντας το παιδί, ότι κι αυτός δεν αισθανόταν άνετα, είχε μία εξίσου τεράστια αμηχανία με μένα. Το παιδί αυτό ήταν ευγενικό μαζί μου, ενώ ο άλλος, ο σκηνοθέτης, ήταν “αυτοκρατορικός”, σαδιστικά αυταρχικός. Μετά μου ζήτησε να κάνω στοματικό έρωτα και στον ίδιο”, λέει ο Νίκος Σ.

Η συνέχεια όμως σοκάρει ακόμη περισσότερο, αφού όπως λέει: “Κάποια στιγμή σηκώθηκε και πήγε στο υπνοδωμάτιο. [..] Ο σκηνοθέτης μού ζήτησε να κατεβάσω ξανά το παντελόνι μου, μ’ έσπρωξε με βία στο κρεβάτι, με ακινητοποίησε με τα χέρια του στην πλάτη μου και με μία μεταλλική ράβδο, σαν μπάρα από σπιτικό μονόζυγο, επιχείρησε να διεισδύσει στο σώμα μου. Το άλλο παιδί καθόταν στο κρεβάτι και κοιτούσε. Ένιωσα τρόμο και παρέλυσα παρά το δυνατό πόνο που ένιωθα. Τελικά εκείνος κατάφερε να παραβιάσει με το μεταλλικό αντικείμενο το σώμα μου. Εγώ του έλεγα “πονάω, σταμάτα” κι εκείνος μου έλεγε επιτακτικά “χαλάρωσε, ηρέμησε”. Μου ανέβηκαν δάκρυα στα μάτια, ήθελα να πεθάνω. Ένιωσα να λιποθυμάω”.

Ο Νίκος Σ. περιγράφοντας όσα του συνέβησαν αλλά και το γιατί τόσα χρόνια μετά την καταγγελία δεν είχε πει ποτέ σε κανέναν όσα του συνέβησαν λέει ότι “ένα παιδί 19 ετών που του συμβαίνει αυτό στην πρώτη του επαφή με τον κόσμο των ονείρων του, με κάποιον κοινωνικά διακεκριμένο και γνωστό σκηνοθέτη, νομίζει ότι έτσι θα είναι οι οντισιόν και η πορεία για την καλλιτεχνική του καριέρα. Επίσης ένα παιδί 19 ετών το 2005, δεν είναι το ίδιο μ’ ένα παιδί 19 ετών το 2021”.

Ο Νίκος Σ. δεν επιθυμεί να δημοσιοποιηθεί το όνομά του, ούτε το όνομα του θύτη του, διότι εκτιμάει ότι η απόδοση ατομικών ευθυνών είναι θέμα της Δικαιοσύνης. Ενδιαφέρεται για την κοινωνική διάσταση του προβλήματος της εκμετάλλευσης της θέσης εξουσίας στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο του θεάτρου, πού ο ίδιος ονειρεύτηκε να υπηρετήσει και δεν του επιτράπηκε.

Μόλις δημοσιοποιήθηκε το κείμενο της συνέντευξης, υπήρξε τσουνάμι αντιδράσεων από ανθρώπους της τέχνης αλλά και απλούς πολίτες. Η Έλενα Ακρίτα μάλιστα ζήτησε να παρέμβει εισαγγελέας για την καταγγελία του νεαρού ηθοποιού.

Πηγή: patrastimes.gr