Από την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά πετρελαίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό αν θα συνεχιστεί η αναταραχή, καθώς ο αριθμός των παραγωγών και οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν τις τιμές. Από τη μια πλευρά, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργούν έντονες ανησυχίες, και από την άλλη, η κλιμάκωση της αντιπαράθεσης Ισραήλ-Ιράν προσθέτει στο αβέβαιο κλίμα.
Το λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα φαίνεται να έχει επιβιώσει από τον τυφώνα Μίλτον με ελάχιστες ζημιές, γεγονός που απομακρύνει τους φόβους για διαταραχή της βασικής πύλης των παραδόσεων καυσίμων. Παρομοίως, το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί επίσης να επαναλειτουργήσει μετά τις ζημιές από την καταιγίδα.
Η συνολική παραγωγή πετρελαίου του Ιράν ανέρχεται σε περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, εκ των οποίων περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια εξάγονται, κυρίως στην Κίνα. Η κατάσταση αυτή έχει αντίκτυπο στις τιμές, οι οποίες παρέμειναν σχετικά σταθερές λόγω της πλεονάζουσας παραγωγής παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές, η τιμή του αργού πετρελαίου το βράδυ της 10ης Οκτωβρίου κυμαινόταν στα 79,65 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί, επισημαίνοντας την επιστροφή από την καλοκαιρινή ύφεση και την αναταραχή στην περιοχή. Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν σε αύξηση των ναύλων των VLCC που είχαν φθάσει από τα 26.257 δολάρια ανά ημέρα στα 41.226 δολάρια.
Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας JISG έχει εκδώσει νέες οδηγίες για την ασφάλεια στην περιοχή, προειδοποιώντας ότι η απενεργοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS) από τα πλοία δεν είναι αρκετή για να τα προστατέψει από επιθέσεις. Πρέπει να υπάρχουν στρατηγικές αλλαγής πορείας για να ελαχιστοποιηθεί η προβλεψιμότητα των διαδρομών, ειδικά δεδομένων των τελευταίων επιθέσεων των Χούθι.
Το πλοίο Σούνιο, που δέχθηκε επιδρομή από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καταδεικνύει την κρισιμότητα της κατάστασης και το πώς οι επιθέσεις αυτές μπορεί να επηρεάσουν τις διελεύσεις στην περιοχή. Η πλήρης κατάσβεση των πυρκαγιών στο ελληνόκτητο τάνκερ μετά την επίθεση είναι ενδεικτική των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες.
Αναλυτές προειδοποιούν ότι η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί εάν το Ιράν αποφασίσει να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, που θα επηρεάσει άμεσα την παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Οι ιστορικές αναφορές για τις κρίσεις στο Σουέζ αποδεικνύουν την επίδραση που έχουν οι γεωπολιτικές συγκρούσεις στις ναυτιλιακές διαδρομές και τις τιμές του πετρελαίου.
Πηγή: tovima.gr