Σφοδρές αντιδράσεις προκαλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα η εγκύκλιος για την παράδοση βαθμολογίας των μαθητών με κλειστά τα σχολεία.

Την αντίδρασή τους, στην e-αξιολόγηση των μαθητών γυμνασίων και λυκείων, εκφράζουν τόσο οι καθηγητές όσο και ενώσεις γονέων που κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας ότι βρίσκεται εκτός πραγματικότητας των θεμάτων της εκπαίδευσης.

  • Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν στην τηλεκπαίδευση, είναι τόσο σοβαρά, που δεν θα έπρεπε το υπουργείο Παιδείας να προκρίνει αυτή τη στιγμή την εξ’ αποστάσεως αξιολόγηση των μαθητών, αλλά να φροντίσει για την παιδαγωγική στήριξη των παιδιών.

Όπως σημειώνεται, μεγάλος αριθμός μαθητών έχουν αποκλειστεί από την εκπαιδευτική διαδικασία, αφού παρά τις συνεχείς επικοινωνιακές εξαγγελίες της υπουργού, ακόμα και σήμερα δεν έχoυν διατεθεί κονδύλια από τον προϋπολογισμό του ΥΠΑΙΘ για παροχή εξοπλισμού, με αποτέλεσμα τις εικόνες μαθητών σε δημόσιους χώρους αναζητώντας σύνδεση στο διαδίκτυο, να είναι καθημερινό φαινόμενο.

Οι ίδιοι τονίζουν ότι «παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και με ευθύνη του ΥΠΑΙΘ τα πολύ σημαντικά προβλήματα της τηλεκπαίδευσης παραμένουν.

Αντιδράσεις και στην Πάτρα

Το κύμα των αντιδράσεων στην πολιτική του Υπουργείου Παιδείας φουντώνει και στην Πάτρα. Ήδη, ο Σύλλογος Γονέων του 18ου Γυμνασίου εξέδωσε ανακοίνωση που ζητά από το Υπουργείο να πάρει πίσω τον τρόπο με τον οποίο θέλει να αξιολογηθούν τα παιδιά, ενώ αντίστοιχες φωνές υψώνονται και στην Ένωση Γονέων Πάτρας, η οποία ακόμη δεν έχει πάρει σαφή θέση. Όλο αυτό το διάστημα οι γονείς, όπως λένε, έχουν έρθει αντιμέτωποι με τεράστια προβλήματα στον τρόπο διαξαγωγής των μαθημάτων διαδικτυακά και ζητούν οι εξέταση των μαθητών να γίνει όταν τα σχολεία ανοίξουν και με φυσική παρουσία.

Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος Γονέων του 18ου Γυμνασίου Πατρών:

“Η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου να προχωρήσει στη διαδικασία της αξιολόγησης μέσα από διαδικτυακές εξετάσεις και διαγωνίσματα, λες και όλα βαίνουν καλώς και οι εκπαιδευτικές μέθοδοι εφαρμόζονται απρόσκοπτα, δείχνει μνημειώδη αδιαφορία και περιφρόνηση για το δημόσιο σχολείο.

Αντί να προσαρμόσουν την ύλη στα νέα δεδομένα και να ορίσουν εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης  με το άνοιγμα των σχολείων, όποτε συντελεστεί αυτό, προχωρούν στην ολοκλήρωση του εξοβελισμού μαθητών από την εκπαιδευτική διαδικασία. Όλοι όσοι αδυνατούν να συνδεθούν, όλοι όσοι έχουν προβλήματα κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας (σε σπίτια με προβλήματα συνύπαρξης), όλοι όσοι έχουν μαθησιακές δυσκολίες, θα βιώσουν και τυπικά πλέον την απόρριψη από το σύστημα: εξεταστήκατε και αποδειχτήκατε ανεπαρκείς κκ μαθητές και μαθήτριες.

Από αυτό τον κυκεώνα της κατ’ όνομα τηλεκπαίδευσης, θα «σωθούν» μόνο όσοι έχουν τεράστιες δυνατότητες υποστήριξης, ούτε καν οι μέσης δυνατότητας μαθητές. Και θα διαπρέψουν οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων, οι «άριστοι».

Άφησαν τόσους μήνες ανεκμετάλλευτους. Δε μερίμνησαν όχι μόνο για την ενίσχυση των σχολείων με καθηγητές, καθαρίστριες, επιστάτες, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς αλλά ούτε καν για την υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης, όπως αυτοί την αντιλαμβάνονται. Το να εφοδιάσουν καθηγητές και μαθητές με εποπτικά μέσα.

Συμπερασματικά, για την εξεταστική διαδικασία που αποφασίστηκε, έχουμε να πούμε τα εξής:

  • Πρόκειται για μια μεθόδευση αντιπαιδαγωγική, μιας και διαλύει τις τελευταίες συνθήκες στοιχειώδους εφαρμογής της παιδείας των ίσων ευκαιριών.
  • Πρόκειται για μια μεθόδευση άκρατης υποκρισίας, παρουσιάζοντας ότι όλα βαίνουν καλώς και η εκπαιδευτική διαδικασία προχωρά όπως πρέπει.
  • Δεν πρόκειται να αποδεχτούμε την εκδίωξη των «αδύναμων» μαθητών από το σχολείο.
  • Δεν πρόκειται να αποδεχτούμε την απάτη της δεδομένης τηλεκπαίδευσης ως ισότιμη με τη δια ζώσης διδασκαλία, την αντικατάσταση του δασκάλου από το κινητό και το laptop.
  • Δε θέλουμε η γενιά της πανδημίας να είναι η χαμένη (εκπαιδευτικά) γενιά.
  • Δε θέλουμε να δοθεί η ευκαιρία στους κρατούντες να αδειάσουν τα σχολεία από εκπαιδευτικούς, δίνοντάς τα βορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, απεκδυόμενοι την κρατική χρηματοδότηση σε επόμενο στάδιο.”

Καταγγέλλουν και οι καθηγητές

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι καθηγητές. Όπως επισημαίνουν, δεν μπορεί να ισχύσει καθώς η τηλεκπαίδευση χρησιμοποιείται μόνο για να διατηρείται η επαφή των μαθητών με το σχολείο» και ότι «μέσω αυτής δεν μπορεί να προχωρήσει η ύλη και ως διδαχθείσα χαρακτηρίζεται μόνο η ύλη που έχει καλυφθεί δια ζώσης».

Οι καθηγητές τονίζουν ότι παρά την κοινή διαπίστωση ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να θεωρηθεί επαρκής μαθησιακή διαδικασία, παρά τους  χιλιάδες μαθητές, που έχουν αποκλειστεί από την ΕξΑΕ, παρά τα τεράστια κενά που μέχρι σήμερα δεν έχουν καλυφθεί από το ΥΠΑΙΘ, παρά την ψυχική και παιδαγωγική εξουθένωση των μαθητών, το ΥΠΑΙΘ, μετά και την απαράδεκτη οδηγία για καταχώριση απουσιών στους μη συμμετέχοντες μαθητές, εκδίδει μία ακόμη αντιπαιδαγωγική οδηγία, περί «τηλεαξιολόγησης» των μαθητών, η οποία διατηρεί ως βασική παράμετρο τις γραπτές δοκιμασίες (διαγωνίσματα).

Πώς θα γίνει η αξιολόγηση των μαθητών

Οπως αναφέρει η εγκύκλιος, που στάλθηκε σε όλα τα σχολεία της χώρας, στο Γυμνάσιο για την αξιολόγηση του μαθητή συνεκτιμώνται η συνολική συμμετοχή του, στη μαθησιακή διαδικασία, από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες,την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ., οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά, οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές,οι διαθεματικές εργασίες, οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).

Στο Γενικό Λύκειο, σύμφωνα, για την αξιολόγηση του μαθητή κατά τετράμηνο ο διδάσκων συνεκτιμά τη συμμετοχή του στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα, την επίδοσή του στις γραπτές δοκιμασίες, τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι. Αν λείπει κάποιο από τα προαναφερθέντα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων.

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν κάθε πρόσφορο τρόπο διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών, καθώς επίσης και:

  • Το εργαλείο «Ασκήσεις» από την ηλεκτρονική τάξη – e-class, στο οποίο περιλαμβάνονται θέματα αυτόματης βαθμολόγησης, θέματα ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου) και θέματα συνδυασμού αυτόματης βαθμολόγησης και ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου).
  • Το εργαλείο «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη – e-class: υποβολή από τους μαθητές αρχείων απαντήσεων με συγκεκριμένη προθεσμία και ώρα υποβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Το εργαλείο «e-me assignments» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία και ανάθεση εργασιών.
  • Το εργαλείο «e-portfolio» της πλατφόρμας e-me: Οργάνωση και προβολή της δουλειάς μαθητών.
  • Την εφαρμογή «e-me content» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου για την ανάπτυξη διαφόρων τύπων διαδραστικών μαθησιακών αντικειμένων.
    Το εργαλείο της ψηφοφορίας/δημοσκόπησης (polling) της πλατφόρμας webex.

Πηγή: patrastimes.gr