Σε δύο ώρες θα αποκαλυφθεί ο εφετινός βραβευμένος/η με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Αν και δεν υπάρχουν ανακοινωμένες υποψηφιότητες για να συζητήσουμε, οι συζητήσεις περιστρέφονται γύρω από την ιστορία του Βραβείου, τους σημαντικούς συγγραφείς που δεν έχουν αναγνωριστεί μέχρι σήμερα, τα στατιστικά δεδομένα, και τις εκτιμήσεις σχετικά με τα κριτήρια της Σουηδικής Ακαδημίας. Κάθε χρόνο επαναλαμβάνονται αυτά τα θέματα και φέτος, είχα την ευκαιρία να ανασύρω από το αρχείο μου δύο παλαιά κείμενα: το άρθρο «Αυτό το Νομπέλ Λογοτεχνίας ποιος θα το πάρει;» (10.10.2012) και τη βιβλιοκριτική του David Carter «How to win the Nobel Prize in Literature», που δημοσιεύθηκε στις 10.2.2013.
Όσον αφορά τις υποψηφιότητες, η φετινή συζήτηση επικεντρώνεται στην Έρση Σωτηροπούλου, η οποία είναι ψηλά στις στοιχηματικές αποδόσεις. Το έργο της «Ζιγκ ζαγκ στις νεραντζιές» (Κέδρος, 1999) έχει μεταφραστεί στα σουηδικά, ενώ το μυθιστόρημά της για τον Καβάφη, «Τι μένει από τη νύχτα» (Πατάκης, 2015), έχει βραβευτεί και στη γαλλική και στην αμερικανική του μετάφραση.
Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η Σουηδική Ακαδημία έχει πρόσβαση στα βιβλία της. Είναι πιθανό ότι έχει κατατεθεί φάκελος υποψηφιότητας για την Έρση Σωτηροπούλου, όμως οι λεπτομέρειες παραμένουν μυστικές, καθώς τα πρακτικά για τους υποψήφιους συγγραφείς κρατούνται κλειστά και αποκαλύπτονται μόνο μετά από 50 χρόνια. Πρόκειται για έναν κανονισμό που ισχύει για το Νόμπελ.
Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε την Έρση Σωτηροπούλου να κερδίζει το βραβείο, κάτι που θα μπορούσε να τερματίσει την αντίληψη ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει πεζογραφία, αλλά αντίθετα ότι η χώρα είναι ένα έθνος ποιητών. Εάν συμβεί αυτό, η χαρά της νίκης θα είναι μεγάλη και οι δημοσιογράφοι πιθανότατα θα την αναζητήσουν όπως οι βρετανοί δημοσιογράφοι τον Νοέμβριο του 2007, οι οποίοι αιφνιδίασαν τη Ντόρις Λέσινγκ επιστρέφοντας στο σπίτι της με σακούλες από το παντοπωλείο.
Πηγή: tovima.gr