Μνημειώδης Έκθεση για τη Φιλαποδημία στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά

Μνημειώδης Έκθεση για τη Φιλαποδημία στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά

Λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης wanderlust (φιλαποδημία) / all passports στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά (Πανεπιστημίου 46, Αθήνα), οι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στους χώρους της από τον επιμελητή Κώστα Πράπογλου. Η έκθεση φιλοξενεί 44 καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες σύγχρονης τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι παρουσιάζουν έργα που ανταποκρίνονται στον χώρο και στο εννοιολογικό πλαίσιο του.

Η ιστορική διαδρομή του κτιρίου είναι ένας από τους άξονες της έκθεσης. Χτισμένο το 1890 από τον αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλλερ για την οικογένεια του Ερρίκου Σλήμαν, το μέγαρο έχει διαγράψει μια πλούσια πορεία στην Αθήνα, φιλοξενώντας κατά καιρούς εκπαιδευτικά ιδρύματα, ξενοδοχεία και καταστήματα. Στις μέρες μας, το κτίριο είναι προγραμματισμένο να μετατραπεί σε ένα πολυλειτουργικό πολιτιστικό χώρο και ξενοδοχείο, αποκαθιστώντας όλα τα αρχιτεκτονικά στοιχεία που έχουν χαθεί με τον χρόνο.

Καθώς εξερευνούσα την έκθεση, το έργο της Μαριάννας Στραπατσάκη «Μνημείο Ψιθύρων» (2024) μου προκάλεσε έντονες αναμνήσεις, καθώς συνδέθηκε άμεσα με τον κινηματογράφο Ιντεάλ. Τα αποσυναρμολογημένα καθίσματα του ιστορικού αυτού κινηματογράφου ορθώνονται ως σύμβολο μνήμης και του παρελθόντος. Η καλλιτέχνιδα μας καλεί να στοχαστούμε πάνω στη συνύπαρξη μνήμης και προόδου μέσα από την εμπειρία του έργου της.

Η βιωματική σύνδεση του επισκέπτη με τις δημιουργίες είναι κρίσιμη για την κατανόηση του στόχου της έκθεσης. Στους δύο ορόφους του Μεγάρου Σλήμαν-Μελά, η ατμοσφαιρική συνύπαρξη ιδεών και έργων δημιουργεί μια μοναδική εμπειρία. Όλοι οι καλλιτέχνες προσεγγίζουν το ταξίδι ως ένα ρεαλιστικό αλλά και εσωτερικό γεγονός, όπως αποδεικνύουν τα έργα τους.

Η εγκατάσταση της Νεφέλης Μασίας «Κοσμικές Πτήσεις και Αυτοαναφλέξεις» (2024) αναδημιουργεί τον μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου, προβάλλοντας την ανθρώπινη φιλοδοξία. Ο Γιώργος Κοντονικολάου με το έργο του «Πέρασμα» (2024) προσκαλεί τον θεατή να συμμετάσχει ενεργά, ενώ η Άντα Πετρανάκη με την εγκατάσταση «Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο» (2024) ανατρέπει τις συνήθειες που αφορούν την έννοια της ευτυχίας.

Αναπολώντας τα περασμένα, η εγκατάσταση «Χειμερία Νάρκη» του Νίκου Τρανού μας προκαλεί να σκεφτούμε τη σύνθετη αλληλεπίδραση μεταξύ χρόνου, χώρου και φύσης, ενώ η εικαστική σύνθεση της Κλαίρης Τσαλουχίδη-Χατζημηνά «Check-in» (2024) μεταφέρει μία ψυχική διάσταση στο υλικό των βαλιτσών.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 17 Οκτωβρίου έως τις 17 Νοεμβρίου και θα είναι ανοιχτή για το κοινό από Πέμπτη έως Κυριακή. Η περιπλάνηση στους διαδρόμους της μνήμης και της ιστορίας στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά, πριν από την επερχόμενη ανακαίνισή του, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για να ανακαλύψει κανείς κομμάτια της δικής του ζωής.

Πηγή: tovima.gr