Το 2025 προβλέπεται ότι θα έχει επιστρέψει η αγορά ένδυσης και υπόδησης παγκοσμίως στα προ COVID-19 επίπεδα, καθώς αν και φέτος προβλέπεται ανάπτυξή της σε σύγκριση με το 2020, οι καταναλωτές που βιώνουν ήδη την οικονομική ύφεση περιορίζουν τις ελαστικές δαπάνες και πολλοί είναι αυτοί που στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων ρούχων (second – hand market). Στην εκτίμηση αυτή προέβη χθες η Νατάσα Καζίν, ειδική για την κατηγορία της μόδας στη γνωστή εταιρεία ερευνών αγοράς Euromonitor International με αφορμή την ανακοίνωση χθες των οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου Inditex για τη χρήση του 2020.

Σημειώνεται ότι η λιανική ένδυσης και υπόδησης παγκοσμίως υπολογίζεται ότι το 2020 υποχώρησε σε 1,43 τρισ. δολάρια από 1,73 τρισ. δολάρια το 2019. Για το 2021 προβλέπεται ότι θα φτάσει το 1,58 τρισ. δολάρια, κάτι βεβαίως που θα εξαρτηθεί από την πανδημία και την πορεία των εμβολιασμών παγκοσμίως.

Ας σημειωθεί, άλλωστε, ότι ο όμιλος Inditex για παράδειγμα ανακοίνωσε χθες ότι η νέα οικονομική χρήση έχει ξεκινήσει με ανάπτυξη πωλήσεων κατά 2%, εάν εξαιρεθούν οι χώρες στις οποίες υπάρχει ακόμη αναστολή της λειτουργίας των λιανεμπορικών καταστημάτων με τον όμιλο να κάνει αναφορά εν προκειμένω στην Ελλάδα, την Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Βραζιλία και τη Γερμανία. Σημειώνεται εδώ ότι η παρουσία του ομίλου στην Ελλάδα κάθε άλλο παρά μικρή είναι καθώς δραστηριοποιείται με 159 καταστήματα (40 με το σήμα Zara, 5 με το σήμα Zara Kids, 24 με το σήμα Pull & Bear, 12 με το σήμα Massimo Dutti, 28 με το σήμα Bershka, 22 με το σήμα Stradivarius, 19 με το σήμα Oysho και 9 με το σήμα Zara Home).

Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι τα καταστήματα Zara όταν στις αρχές Φεβρουαρίου -και πριν κλείσουν εντελώς τα καταστήματα στην Αττική- εφαρμόστηκε το μοντέλο click in shop, άργησε πολύ να το πράξει, εφαρμόζοντας μόνο το μοντέλο click away και πάλι όχι στο σύνολο των καταστημάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο ο όμιλος Inditex κατέγραψε σημαντική μείωση πωλήσεων και ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση κερδών. Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 20,4 δισ. ευρώ υποχωρώντας κατά 28% σε σύγκριση με το 2019, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων υποχώρησαν κατά 40% σε 4,55 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ήταν μόλις 1,1 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 70%.

Οι διαδικτυακές πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 77% και διαμορφώθηκαν σε 6,6 δισ. ευρώ με το σήμα Zara να ξεκινά ηλεκτρονικές πωλήσεις το 2020 σε 25 νέες αγορές.

Στην αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων βοήθησε και η δημιουργία πλήρως αυτοματοποιημένων διαδικασιών σε κάποια καταστήματα που λειτούργησαν και ως pickup points (σημεία παραλαβής παραγγελιών), όπου οι καταναλωτές μπορούν χρησιμοποιώντας ένα κωδικό QR να παραλάβουν μέσα σε λίγα λεπτά τα προϊόντα που έχουν παραγγείλει ηλεκτρονικά. Μάλιστα, από τον όμιλο έγινε χθες αναφορά στη λειτουργία τέτοιου pickup point στο κατάστημα Zara στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Ο όμιλος Inditex είναι ο τρίτος σε μερίδιο αγοράς στον κόσμο στην κατηγορία της ένδυσης – υπόδησης μετά τη Nike και την Adidas.

Η εικόνα στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) οι λιανικές πωλήσεις ένδυσης υποχώρησαν το 2020 κατά 36,6% σε σύγκριση με το 2019, υποχωρώντας σε 1,71 δισ. ευρώ από τα 2,7 δισ. ευρώ το 2019, ενώ οι λιανικές πωλήσεις υπόδησης υποχώρησαν κατά 34,9%, στα 314,58 εκατ. ευρώ.

Με τα καταστήματα, πάντως, κλειστά και με θολό το τοπίο για την επαναλειτουργία τους, κλάδος ειδικά της ένδυσης και υπόδησης, θα αργήσει πολύ να ανακάμψει στην Ελλάδα. Και σίγουρα δεν θα είναι πια ο ίδιος, αλλά αναμένεται να ενισχυθεί ο βαθμός συγκέντρωσης, καθώς δύσκολα θα επιβιώσουν μικρές επιχειρήσεις του κλάδου, ύστερα από το ισχυρό οικονομικό πλήγμα που δέχονται.

Πηγή: Money Review

Πηγή: patrastimes.gr