Η Αττική οδός πέρασε στον δημόσιο τομέα μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της με το καθεστώς της Σύμβασης Παραχώρησης, στην οποία ο Παραχωρησιούχος συμμετείχε οικονομικά. Με την ολοκλήρωση της παραχώρησης, ο Παραχωρησιούχος έχει ήδη αποσβέσει το κεφάλαιο που επένδυσε και έχει λάβει το συμφωνηθέν κέρδος. Η κυβέρνηση βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο επιλογές: είτε να διοργανώσει διαγωνισμό για την παραχώρηση της λειτουργίας, της ασφάλειας και της συντήρησης της οδού, είτε να προχωρήσει σε έναν πιο ολοκληρωμένο διαγωνισμό που θα περιλάμβανε και την είσπραξη ενός τιμήματος. Τελικά, αποφάσισε την δεύτερη επιλογή, εισπράττοντας ποσό 3,27 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα κατευθυνθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και στους δανειστές.
Αυτή η απόφαση έχει ως συνέπεια τη διατήρηση των διοδίων σε επίπεδα παρόμοια με τα προηγούμενα, με μια μικρή μείωση κατά 0,30 λεπτά για τα ΙΧ, η οποία είναι τελικά αμελητέα. Ο πληθωρισμός αναμένεται να καλύψει άμεσα αυτή τη μείωση, και η απόφαση της κυβέρνησης να αναδείξει αυτή την αλλαγή μοιάζει περισσότερο επικοινωνιακή παρά ουσιαστική. Μάλιστα, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο Παραχωρησιούχος θα μπορεί να αυξήσει τα διόδια έως 30% σε πέντε χρόνια.
Η κυβέρνηση έχει ουσιαστικά επιβάλλει έναν βαρύ έμμεσο φόρο, όχι μόνο στους χρήστες της Αττικής οδού, αλλά και σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλα τα φορτηγά που μεταφέρουν προϊόντα από άλλες περιοχές της χώρας υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο, επιβαρύνοντας έτσι το κόστος των προϊόντων για τους καταναλωτές. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει μία από τις υψηλότερες έμμεσες φορολογίες στην ΕΕ και η επιλογή αυτή της κυβέρνησης προσθέτει ακόμα ένα βάρος.
Η κυβέρνηση φαίνεται να επιλέγει αυτό το μοντέλο για να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της προς τους δανειστές, αντί να εξετάσει εναλλακτικούς τρόπους, όπως η μείωση του ΦΠΑ. Επίσης, αναμένονται και τα κέρδη του Παραχωρησιούχου, τα οποία σύμφωνα με γνωστές χρηματοδοτικές μεθόδους των Συμβάσεων Παραχώρησης θα είναι τουλάχιστον διπλάσια από την επένδυση. Έτσι, το συνολικό κόστος που θα βαρύνει τους πολίτες ενδέχεται να φτάσει τα 24 δισεκατομμύρια ευρώ σε 25 χρόνια.
Η κυβέρνηση διαφημίζει τη μικρή μείωση στα διόδια, αλλά αποκρύπτει το υψηλό κόστος που θα επιφέρει η μακροχρόνια παραχώρηση στους πολίτες. Εν τέλει, είναι ασαφές γιατί επιλέχθηκε αυτός ο τρόπος χρηματοδότησης, για να παρουσιαστούν πρόσθετα έσοδα, καθώς η υποχρέωση του 7,5% των ετήσιων εσόδων του Παραχωρησιούχου που θα αποδίδεται στο δημόσιο θα φορτωθεί επίσης στους καταναλωτές.
Πηγή: tovima.gr