Ένα ακόμα βήμα σημειώνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την πρόταση για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, η οποία έλαβε «πράσινο φως» από τα κράτη μέλη. Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι αυτή η απόφαση συνδέεται με την ολοκλήρωση της έρευνας κατά των επιδοτήσεων.
Η αρχική ανακοίνωση της ΕΕ για την επιβολή υψηλότερων δασμών στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων έγινε τον Ιούνιο, υποστηρίζοντας ότι οι κινεζικές εταιρείες επωφελούνται από «αθέμιτες επιδοτήσεις» και δημιουργούν «απειλή οικονομικής ζημίας» για τους ευρωπαίους παραγωγούς. Προσωρινοί δασμοί εισήχθησαν τον Ιούλιο, με την Κομισιόν να αναθεωρεί το ύψος τους τον Σεπτέμβριο, στη βάση σχολίων που ελήφθησαν από ενδιαφερόμενα μέρη.
Ο εκτελεστικός κανονισμός, ο οποίος θα περιλαμβάνει τα τελικά πορίσματα της έρευνας, είναι προγραμματισμένος να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα το αργότερο μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2024. Από την άλλη πλευρά, εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι η χώρα του θεωρεί ότι η έρευνα έχει οδηγήσει σε «προαποφασισμένα συμπεράσματα» και ότι η ΕΕ προωθεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Η απόφαση αυτή δεν ελήφθη άμεσα, καθώς είχαν προηγηθεί μήνες συζητήσεων μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ, οι οποίες εξέφρασαν διαφωνίες σχετικά με την επιβολή των δασμών. Ειδικότερα, η Γαλλία τάχθηκε υπέρ των δασμών, ενώ η Γερμανία ανησυχούσε για τις συνέπειες που θα είχαν για την αυτοκινητοβιομηχανία της. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας δήλωσε ότι η χώρα του θα ασκήσει βέτο σε πρόταση που προτείνει δασμούς έως 45%, γεγονός που προσθέτει στην ένταση των συζητήσεων.
Ανησυχίες εκφράζονται επίσης για τα πιθανά αντίποινα από την Κίνα σε βάρος ευρωπαϊκών προϊόντων, καθώς η Κίνα έχει ήδη αρχίσει έρευνες αντιντάμπινγκ σε εξαγωγές από την ΕΕ, όπως το χοιρινό κρέας και το κονιάκ, καθώς και έρευνα για τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις στα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Πηγή: tovima.gr